Máté evangéliuma 27. fejezet 59-66. versek

Elment. A zsidók nem alkalmaztak egyiptomi típusú balzsamozást (belső szervek eltávolítása, test tartósítása), mivel hitük szerint a testet épségben kellett eltemetni. Az ő „balzsamozásuk” inkább illatos olajokkal és fűszerekkel történő megtisztítás és bekenés volt, a test tiszteletének és a bomlás késleltetésének kifejezéseként. Nikodémus is ott volt és vitt 32-34 kg illatszerkeveréket (mirha és aloé), ami szokatlanul nagy mennyiség volt, és királyok vagy nagyon gazdag emberek temetésekor használták ilyen bőségesen. Ez utal Jézus királyi méltóságára még halálában is. A mirha fás, gyantaféle volt, illatos, enyhén kesernyés, fertőtlenítő hatása is volt. Az aloé, valószínűleg nem a mai Aloe Verára utal, hanem illatos faforgács volt. Lehetett akár az indiai agarfa vagy más illatos keleti fa forgácsa. A két anyagot keverték és valószínűleg a testre és a gyolcs lepedők közé kenték. Amikor a testet a sötét, hideg sírba helyezték, ez az anyag úgy megkeményedett a hideg hatására, mintha üveg lett volna. A Megváltó teste igy feküdt ott a sírban. Mozdulatlanul, hidegen. József és Nikodémus nem csak egy testet helyeztek el a sírban, hanem egy egész nép reményét temették el.
A sziklába vájt sír hideg és néma lett. Egyetlen szó sem hallatszott. Csak a kő nehéz gördülése... és utána a végtelen csend.
A csend, amit a szeretett személy elvesztése hoz. A csend, amit nem lehet kiáltással megtörni.
A csend, amit az üresség jár át. És ott ültek: a két Mária. Nem tudtak mást tenni, csak ott maradni. Nem menekültek a fájdalom elől. Nem kerestek gyors válaszokat. Csak jelen voltak… a sötétségben, a gyászban, az érthetetlen veszteségben. Néha ez minden, amit mi is tehetünk.
De miközben ők sírtak, máshol a félelem munkált. A főpapok és farizeusok rettegtek. A halott Jézus Krisztustól is rettegtek. Még mindig tartottak attól, hogy Jézus Krisztus szava igaz lehet. „Három nap múlva feltámadok.”
Nevetséges, nem? Ők, akik nem hittek benne, jobban emlékeztek a szavára, mint sok tanítványa. Ők próbálták lezárni, megakadályozni, ellehetetleníteni az Örökkévaló Isten tervének beteljesülését. Ők gondolták, hogy egy pecsét, egy őrség, egy kő megállíthatja az Isten Fiát. Mennyire nevetséges, nem igaz? Az ostoba ember, aki azt hiszi, hogy erősebb Istennél és gátat szabhat Istennek.
De a történet itt nem ér véget. Mert van valami, amit sosem szabad elfelejtened:
A sír legmélyebb csendjében is dobog az Élet. Ott, ahol úgy tűnik, minden véget ért, Isten már elkezdte a feltámadás munkáját. Ott, ahol te már sírt emelsz a hited fölé, Ő már készíti a hajnalt.
És lehet, hogy most épp ebben vagy. Ülsz valami előtt, amit eltemettél:
egy kapcsolatot, egy tervet, egy reményt.
Talán már le is pecsételték mások. Kimondták, hogy sem belőled, sem a terveidből, reményeidből nem lesz már soha többé semmi. Talán kinevettek, megaláztak, lezárták a történetedet. De nem számít, mit mondanak az emberek. Nem ők írják az utolsó mondatot.
Mert Isten már úton van. És ha egyszer mozdul a kő, nem lesz többé visszaút. A sír, ami ma zárva van, holnap nyitva lesz. A gyász, ami ma összetör, holnap dicsőséget szül. És a Jézus, aki ma néma és holtan fekszik… három nap múlva élni fog. És ha Ő él, és, ha Ő életed minden reménye, te sem maradsz a porban.
IMA: Uram, a szívem néha olyan, mint a sír: sötét, bezárt, elnémult. Annyi minden van bennem, amit eltemettem: félelmeket, reményeket, szeretteket, álmokat. De ma nem akarok csak ülni a sír előtt… ma kiáltok Hozzád!
Jöjj el, Élő Isten! Mozdítsd el a követ, amit mások vagy én magam húztam oda! Mutasd meg, hogy Te nem csak a múlt Istene vagy, hanem a feltámadás és az újrakezdés Ura! Kérlek, kelts életre bennem mindent, ami halott! Hadd érezzem meg: Te nem hagytál el. Te munkálkodsz a csend mögött is.
Köszönöm, hogy az én történetem még nem ért véget. Mert Te élsz. És ez mindent megváltoztat.
Jézus Krisztus nevében, Ámen.