A fenti igeversek a legfélreértelmezettebb igeversek közé tartoznak. A régmúltban a férfiak felelősek voltak a feleségük és gyermekeik tetteiért is. Ha egy férj felesége vagy gyermeke ostobaságot tett, a szégyen és a törvény előtti felelősség is a férfit terhelte. Ebből fakadt az a helytelen gyakorlat, hogy a férfi meg is verhette a feleségét, ha az "ostobaságra" készült, amit a fenti igeversekkel próbáltak elfogadhatóvá tenni. Az 1500-as évekből még találhatsz olyan "szentbeszédet", amelyik az asszonyok verésére bátorítja a férjeket. Olyan részletességgel tanítottak erről, hogy leszögezték kézzel, ököllel tilos verni, a fejét szintén nem szabad ütésnek érnie, hanem vesszővel kell fenyíteni, mint a gyermeket akihez természetéből adódóan ragadt az oktalanság. Ez a helytelen gyakorlat egyrészt a Biblia helytelen értelmezéséből, másrészt az akkori törvényekből és társadalmi elvárásokból született.
50 évvel ezelőtt a kereszténység már egyetemesen elítélte a családon belüli erőszakot (ezúttal helyesen), de a fenti igeversek gyakran csak külsőségekben nyilvánult meg. Az asszonyok engedelmességgel tartoztak férjeiknek "elméletileg" és ezt egy kendővel fejezték ki, amit a fejükre kötöttek. Ezt nevezte az egyház, a fejbefedés tanításának.
Kis idő múlva, a fiatalabb asszonyok rendkívül előnytelennek tartották a kendővel való fejbefedést, ezért a kendőből pántot sodortak, amit a hajukba kötöttek. Ezt továbbra is fejbefedésnek nevezték holott már nyilvánvalóan nem fedte be a fejüket. :) Ebből olyan konfliktusok születtek, hogy egész keresztény gyülekezetek szakadtak szét. Egyesek ugyanis úgy vélték, hogy nem a külsőség számít, hanem a tényleges szeretet és engedelmesség a házasságban. Mások pedig ragaszkodtak a külsőségekhez is.
Az engedelmesség gondolata a modern világban szintén félreértések tárgya lehet. Az engedelmesség itt nem elnyomást, hanem szeretetteljes alárendelődést jelent, amely mentes mindenféle önkénytől. Ahogy az egyház Krisztus iránti engedelmessége a hozzá való mély bizalomból fakad, úgy a feleség az ő házasságában szeretetteljesen és bizalommal engedelmeskedik férjének. Ez a fajta engedelmesség nem megalázó, hanem a szeretet és kölcsönös tisztelet gyümölcse.
A férjekre vonatkozó parancs még mélyebb és nagyobb elkötelezettséget kíván: „Úgy szeressétek feleségeteket, ahogyan Krisztus is szerette az egyházat, és önmagát adta érte.” Krisztus szeretete önfeláldozó, mindent átölelő és megbocsátó. A férfiakat arra hívja Isten, hogy szeressék feleségeiket ugyanilyen önfeláldozóan, gondoskodva és végtelen türelemmel.
E két parancs együttesen teremthet meg egy olyan házasságot, amely Isten szeretetének tükre a világban. Amikor a feleség engedelmes és tiszteletteljes, nem manipulál, nem zsörtölődik stb. és a férj önfeláldozó szeretettel fordul feleségéhez, nem kicsinyes büszkeséggel, zsarnok hozzáállással, megvalósul Isten szándéka a házasságban. Ez a kölcsönös alázat és szeretet biztosítja a harmóniát és az egységet, amely megszenteli a házastársakat és családjukat.Pál apostol ezen tanítása rámutat arra is, hogy a keresztény házasság szimbolikus jelentőségű. Ahogy Krisztus és az egyház kapcsolata mély és szent, úgy a házasság is egy jelképe ennek a kapcsolatnak. A férj és feleség egymás iránti szeretete és elkötelezettsége egy élő tanúságtétel Isten szeretetéről és kegyelméről.
A keresztény házasság nem csupán két ember kapcsolata, hanem Isten tervének és szeretetének kifejeződése. Hívjuk meg Istent minden nap házasságunkba, és kérjük az Ő vezetését és áldását, hogy kapcsolatunkban megélhessük a kölcsönös engedelmességet és önfeláldozó szeretetet. Tegyük mindezt hitelesen és őszintén, hogy életünk és házasságunk bizonyság legyen Isten dicsőségére és az Ő országának építésére. Imádkozzunk egymásért, hogy kapcsolataink megszentelődjenek, és tükrözzék Krisztus szeretetét és áldozatos gondoskodását.
Ha többet szeretnél tudni házasságról, párkapcsolatról keresd fel a következő oldalt: www.viharbanoltalom.com
IMA: Istenem, újíts meg engem, újítsd meg családomat, környezetemet, hogy életemmel és házasságommal a Te dicsőségedre éljek. Krisztus nevében, Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése